Kul att just du hittade hit!
Den här bloggen har framförallt syftet att sprida information om ett arbete som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, Om jag sen kan bidra till det arbetet genom lite försäljning av mina alster är det ännu bättre. Projektet jag stöder heter Love and Hope och räddar asiatiska barn ur djupaste förnedring i sexslaveri. Läs mer på Love and Hopes egen hemsida:
https://loveandhope.org

måndag 9 mars 2015

Ring av en gammal enkrona

Min man hade ett antal gamla enkronor liggandes. Före ett visst årtal är silverhalten tämligen hög. 800 tusendelar, vilket ligger på gränsen för att få kallas för äkta silver.
Jag tittade på några Youtube-klipp hur man tillverkar ringar av mynt. Det finns lite olika tekniker och detta kanske är den mest arbetskrävande. Tänkte berätta med bilder och ord hur jag gått tillväga, så håll tillgodo!
Jag har fått frågan huruvida det är tillåtet att göra så här med mynt. Ja, det är numera tillåtet. Läs mer på Riksbankens hemsida


Ring gjord av en enkrona från 1924. 800/1000 silverhalt.
Texten från myntets kant fullt läslig på insidan.
Bredd 5,5 mm, storlek 16 mm.
495:- + ev porto
(SÅLD, men har en till här!)
Man tager ett gammalt mynt och sen börjar man ....
... banka, banka och banka runt om ...
... tills man fått rätt storlek på den. Då borrar man ett hål och sätter i en skruv och sen är skruvdragaren ett väldigt bra hjälpmedel att få den slät och fin på utsidan. Först mot en fil och sedan mot finare och finare slippapper.
Därefter använde jag en såg för att få bort överflödigt material.
Färdigsågat! Nu är det fil som gäller och sen slippapper och till sist polering.
... och detta är slutresultatet!

Varenda krona som kommer in av försäljningen används till att rädda nepalesiska småflickor ut ur sexslaveri. Läs mer om det arbetet här.

Vill du beställa något skickar du ett mail.

6 kommentarer:

  1. Fantastiskt vackert Anita. Vilket jobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!
      Jo, det var lite pilligt, men väldigt roligt. Sen är det ju alltid kul när resultatet blir som man tänkt sig. ;)

      Radera
  2. Så vacker ring. Vad kreativ du är och så himla duktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  3. Verkligen häftigt ! Vilket jobb!

    SvaraRadera