Kul att just du hittade hit!
Den här bloggen har framförallt syftet att sprida information om ett arbete som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, Om jag sen kan bidra till det arbetet genom lite försäljning av mina alster är det ännu bättre. Projektet jag stöder heter Love and Hope och räddar asiatiska barn ur djupaste förnedring i sexslaveri. Läs mer på Love and Hopes egen hemsida:
https://loveandhope.org

fredag 1 maj 2015

Skrotsilverringar

Min syster tycker inte att jag ska kalla mina smycken för skrot. De är väl inte skrot längre, men de är ju gjorda av skrot, överblivet material, som jag samlat i en burk när jag gjort besticksmycken. Eftersom jag är helt självlärd, så har jag testat mig fram med olika idéer jag haft. Kulor, hjärtan och kors har det blivit tidigare, men nu fick jag lust att testa att göra en ring. Det blev två stycken innan jag var klar. En lite större, men tunnare, och en lite mindre och bredare. Hade först tänkt mig en lite mer "rå" yta, men eftersom jag hamrade och slog för att få ringen i lagom storlek och för att få den jämnrund, så blev det inte så. Det var ju dessutom så kul att hålla på. ;)
Ringarna är jämnrunda inuti, men inte utanpå. Ytan på ringarna är hamrad. Båda två i äkta silver, dock utan stämplar eftersom jag ännu inte lyckas få tag på en 830-stämpel.

Tänkte jag skulle visa er vägen från skrot till ring. Håll tillgodo!

Ett antal böjda restbitar av silverskedar klara att värmas upp.
En något het början på ring.
Samma ring, men inte längre så het.
Har äntligen införskaffat en ringregel.
Den kom väl till pass. Bara att banka och slå.
Lite slipande också och ringen börjar få sin rätta storlek och form.
Två ringar av skrotsilver. 17,5 mm och 19,5 mm
450:- resp 400:- (SÅLDA!)
Ring i äkta silver 17,5 mm

Ring i äkta silver 19,5 mm


Varenda krona som kommer in av försäljningen används till att rädda nepalesiska småflickor ut ur sexslaveri. Läs mer om det arbetet här.

Vill du beställa något skickar du ett mail.


1 kommentar:

  1. found this on reddit, well done, your son/daughter seems very impressed.

    SvaraRadera