Kul att just du hittade hit!
Den här bloggen har framförallt syftet att sprida information om ett arbete som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, Om jag sen kan bidra till det arbetet genom lite försäljning av mina alster är det ännu bättre. Projektet jag stöder heter Love and Hope och räddar asiatiska barn ur djupaste förnedring i sexslaveri. Läs mer på Love and Hopes egen hemsida:
https://loveandhope.org

fredag 9 februari 2024

Bardotrutiga tofflor / sockor

 En vän blev väldigt förtjust i de bardotrutiga vantarna. Hon hade tänkt sticka tofflor och undrade vad jag trodde om att göra tofflor med de rutorna. Det tyckte jag var en bra idé, men det gav mig lite mer huvudbry än jag anat. Tre storlekar där mönstret behöver anpassas till rutmönster kräver lite tankemöda. Tycker dock att jag fick till det rätt bra. Det funkar även att sticka sockor efter mönstret. Då stickas bara skaftet längre.

Jag använde Rustas Ulla som fanns tillgängligt hemma, 50 g av vardera mörkgrå, mellangrå och ljusgrå till tofflorna. Ev lite mer av mellangrå till sockorna. Det finns en uppsjö av garn man kan använda. Sju bröder t ex. 100 g av vardera färg räcker gott till både tofflor och vantar. För slitstyrkans skull rekommenderar jag ett ullgarn med syntetblandning.

Mönstret finns i storlek 35-43 och kostar 50:- men du får gärna betala mer. Hela summan går till Love and Hope. De bedriver ett fantastiskt arbete mot barnsexhandeln i flera länder i Asien. Läs mer om Love and Hope här.

Vill du ha även vantmönstret kostar de 80:- tillsammans.

Vill du beställa mönstret skickar du ett mail till anita@widell.me. Skriv "Bardotrutiga tofflor" i ämnesraden. I ett svarsmail får du swishnummer och när du swishat får du mönstret som pdf-fil.

Rustas Ulla: Mörkgrå, mellangrå och ljusgrå.

Ulla: mörkgrå, ljusrosa och lilarosa.

Samma färger som ovan, men mellangrå istället för mörkgrå.

Olivgrön, ljusgrå och vit.

Olivgrön, mörkgrå och halmgul.



Ett par liknande tofflor: munkabaltestofflor.html

8 kommentarer:

  1. Snyggaste jag har sett!

    SvaraRadera
  2. Jättefina. Vill gärna sticka dessa. Vad kostar det för mönstret

    SvaraRadera
    Svar
    1. All information finns i texten ovan.

      Radera
    2. Information om pris och beställning finns i texten ovan.

      Radera
  3. Snygga, har precis skickat ett mejl

    SvaraRadera
  4. Jättefina. Har nu beställt.

    SvaraRadera