Kul att just du hittade hit!
Den här bloggen har framförallt syftet att sprida information om ett arbete som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, Om jag sen kan bidra till det arbetet genom lite försäljning av mina alster är det ännu bättre. Projektet jag stöder heter Love and Hope och räddar asiatiska barn ur djupaste förnedring i sexslaveri. Läs mer på Love and Hopes egen hemsida:
https://loveandhope.org

lördag 4 oktober 2014

Vad kan man göra av gamla prisskedar?

Sex prisskedar i äkta silver med både mönstrat skaft och gravyr. Inte helt lätt att göra något snyggt av som de var, men det går ju göra något åt. Tog lite bilder under tiden så att du kan följa mitt arbete. Vill du inte det så skrolla ner en bit så får du se det färdiga resultatet.

Skedarna som de såg ut från början.
Lite eltape av den bredare sorten för att inte få slagmärken, sen är det bra att knacka.
Plan och fin.  
Filar bort mönstret med en vanlig fil som jag satt fast i skruvstädet. Nästan allt borta.
Så där! Behöver bara slipas med smärjelduk och ...
... poleras så det blir riktigt blankt.
Ville sätta mitt eget mönster på den, så det blev en stansning.
Biltemas hylsnyckelsats använder jag mycket. Inte för att skruva loss muttrar dock.
Gjorde två när jag ändå höll på.  
Och så fotografering på ett vackert höstfärgat asplöv.
Äkta silverringar! Storlek 18, 18,5 och 19 mm.
Har ett par skedar till så annan storlek kan fås efter önskemål.
425:- / st + ev porto (SÅLDA!)
Fick en ingivelse att såga lite i skaftet och göra ett hjärta av det. Blev rätt bra.
Storlek 18,5 mm. Kan ev justeras något i storlek. 425:- + ev porto. (SÅLD!)



 Varenda krona som kommer in av försäljningen används till att rädda nepalesiska småflickor ut ur sexslaveri. Läs mer om det arbetet här.

Vill du beställa något skickar du ett mail.



12 kommentarer:

  1. Hur vet man vilken storlek man har?

    SvaraRadera
  2. Det enklaste är att mäta en ring som passar. Mät med en linjal, eller ännu hellre ett skjutmått, rakt över ringen. Det är alltså innerdiametern som är storleken.

    SvaraRadera
  3. Ett så fint hantverk du utför. Vackert blev det. Väldigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det värmer gott med lite beröm. :)

      Radera
  4. Kul att se hur du jobbar. Väldigt fina smycken. Du använder din gåva på ett väldigt värdefullt sätt!

    SvaraRadera
  5. Helt otroligt fina Ringar måste helt klart testa göra en sådan ring men hur gjorde du hjärtringen?
    Och Tusen tack för beskrivningen <3

    // Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite "yrkeshemligheter" måste man nog få ha. :D

      Radera
  6. Är det Ny silver skedar som du använder dig av?

    SvaraRadera
  7. Som det står i texten är detta äkta silver. Jag använder mig även av nysilver emellanåt, man eftersom nysilver endast har ett tunt lager silver på ytan, kan man inte behandla en sked i nysilver på det här sättet. Använder aldrig nysilver som jag kapar, om det finns risk att den kapade ytan kan ligga mot huden. Risk för nickelläckage!

    SvaraRadera
  8. Hej vilket fint hantver du gör! Jag har en lite fundering, om jag skickar skedar till dig kan du då göra ringar åt mig? Vad blir priset då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer lite nu och då att jag gör smycken på beställning av beställarens egna bestick.
      Ta kontakt med mig via maillänken längst ner i blogginlägget.
      Ha en go dag!

      Radera
  9. Så fina smycken du gör, och framförallt väldigt fint av dig att skänka alla pengar till de stackars flickorna.

    SvaraRadera